Det började med Ett Drömspel av August Strindberg och slutade med en hoppfullt dystopisk och skruvad samtidskommentar, med inslag av dans, musik och ljusblåa presenningar.
Vi har velat närma oss frågan Vad är en människa? genom att låta oss inspireras av de eviga frågorna kring tid och rum, sanning och lögn, krig och fred. I en samtid som präglas av en strid ström av desinformation, uppdateringar kring omskakande världshändelser och bisarra uttalande från världsledare, som snarare uppmuntrar till intolerans och misstro mellan människor än till omtanke och empati, har tron på hoppets och skapandets kraft följt oss genom hela vår kreativa process.
Text, scenografi, musikval, rörelse och regi har hela tiden levt tillsammans i denna undersökning av teaterns gränser.
Teater Ariadne bildades i oktober 2009 på Lilla Teatern i Lund. För tio år sedan, 2015, blev föreningen medlem i MAF - Malmö Amatörteaterförening.
Vi har sedan starten haft sju större produktioner: Federicos död (baserad på Bernardas Hus) av Federico Garcia Lorca, Misantropen av Molière, Trots Allt (Patric Larsson), Människofarmen (efter Kvinnofarmen) av Carin Mannheimer, I lodjurets timma av P O Enquist, Hedda Gabler av Henrik Ibsen och Älskaren av Harold Pinter.
Med HOPPETS DÖTTRAR - vår åttonde uppsättning - är det första gången vi utforska gränslandet mellan performance och den mer traditionella teaterns uttryck.
Idé & Text & Scenografi & Regi: Teater Ariadne
Medverkande: Hillevi House och Mia Wiman
 
           
       Kundvagn
 Kundvagn